Gledališki abonma 2021/2022

Tudi polovica letošnjega šolskega leta je bila zaznamovana s protikoronskimi ukrepi in gledališča so se odprla šele po zimskih počitnicah. Kljub temu nam je uspelo gledališče obiskati dvakrat, obakrat se je na ogled predstave prijavilo čez 90 dijakov.

Najprej smo si, sicer še z maskami na obrazu in v mehurčku na balkonu ljubljanske Drame, ogledali predstavo Zabava angleške avtorice in režiserke Sally Potter. Vpogled v sočasno dogajanje v različnih prostorih meščanskega stanovanja v Londonu, kamor gostiteljica ob izvolitvi za ministrico za zdravje povabi svoje najbližje prijatelje, razkriva, kako spletkarjenje, prikrivanja in laži, povezane s političnimi in profesionalnimi ambicijami ter ljubezenskimi utvarami, razdirajo partnerske, prijateljske in kolegialne vezi. Napetost doseže vrhunec v dramatično presenetljivi in pretresljivi zaključni sceni, ki pa ne prinaša katarze, temveč zavest o brezmejni zapletenosti človeških odnosov.

Tudi v drugi predstavi Avgust v okrožju Osage (trajala je kar tri ure in pol, na srečo smo bili lahko v gledališču že brez mask) v izvedbi Mestnega gledališča ljubljanskega so v ospredju medčloveški odnosi, tokrat družinski, patološko zaznamovani z nekoč literarno uveljavljenim, zdaj pa zapitim očetom ter s tabletami zasvojeno materjo. Tri zdaj že odrasle hčere, vsaka po svoje negotova, zbegana in nesrečna, kot tudi ostalo bližnje sorodstvo ob očetovem izginotju, ki se izkaže za samomor, razčiščujejo prikrivanja in zamere; ranjeni in razjarjeni vpijejo in jočejo, žalijo in obžalujejo, ljubijo in sovražijo. Tragikomična in zelo trpka podoba družine, ki je nesrečna zelo po svoje.

Dijaki so ob obeh predstavah uživali in navdušeno zatrjevali, da je bilo noro fajn ponovno prepustiti se vonju po potu in prahu gledališča ter energiji igralcev na odru, da te odnesejo v fiktivno resničnost sveta, v katerem te ni, a vendarle tako zelo si.

Alenka Rainer, prof.

 

Gledališki abonma 2020/2021

mentorica: prof. Alenka Rainer

Korona leto nas je oropalo prave gledališke izkušnje, saj so gledališča v oktobru 2020 zaprla svoja vrata in tako je ostalo vse do konca šolskega leta. V kulturno izpraznjenem prostoru se je zganilo osrednje slovensko gledališče, SNG Drama Ljubljana, in mentorjem šolskih gledaliških abonmajev ponudilo možnost ogleda spletnih predstav, tako iz letošnje kot tudi iz produkcije prejšnjih gledaliških sezon.

 

V marcu, so si maturanti ogledali krstno uprizoritev Vojnovićeve Fige, ki je bila zanje maturitetno čtivo. Ker je nastala kot ilustracija kompleksnega romana, v katerem pripovedovalec v prizmi prelomnih družbenih, zgodovinskih ter družinskih zgodb išče predvsem svojo lastno identiteto, je predstava kombinirala živo igro z videoposnetki, kar je bila vsekakor zanimiva režiserska rešitev, a je ob spletnem ogledu z dvojno mero prekinjala tisto, kar daje gledališču največjo doživljajsko vrednost, tj. iluzijo resničnosti, ki omogoča identifikacijo z liki in pristen stik z igralci. Vsekakor dobrodošla interpretacijska nadgradnja prebranega besedila.

 

V aprilu in maju pa so si spletne gledališke predstave imeli možnost ogledati tudi dijaki nižjih letnikov. Ponudba gledališke hiše je sledila uprizoritvam besedil šolskega kanona, kar je dijake vsekakor pritegnilo, tako da so se na spletne oglede prijavili ne le tisti, ki so bili prijavljeni na gledališki abonma kot izbirno vsebino, temveč kar večina v tem šolskem letu vpisanih dijakov na gimnazijo. Tretji letniki so si ogledali Cankarjeve Hlapce, dijaki prvih in drugih letnikov pa Sofoklesovo Antigono in Linhartovega Matička. Tri izjemne predstave ansambla Drame Ljubljana, ki smo jih s prejšnjimi generacijami videli na odru v živo, sicer na spletu niso zaživele z enako energijo, a verjamem, da so dijakom ne le omogočile globlje razumeti branih dramskih besedil, temveč jih prevzele dovolj močno, da se bodo naslednje leto, če nam bodo zdravstvene razmere to seveda dopuščale, z veseljem odprli živi gledališki izkušnji, prežeti z vonjem po znoju in prahu, ko se gledalec s smehom in solzami stopi v eno z igralcem na odru in z njim vred vedno znova podoživi spoznanje, da je umetnost laž, ki prikazuje resnico.

 

 

GLEDALIŠKI ABONMA

V času, ko je človeško dostojanstvo že skoraj toliko kot nič, ko se dogajajo stvari, ki so se do nedavnega zdele samo črne orwellovske antiutopije, je prostovoljno potovanje sto petdesetih ali dvesto dijakov v gledališče pravo razkošje duha.

Zvesti nam ostajajo celo maturanti in verjamem, da ne samo zaradi poti v velika mesta …

Kakšna publika smo, naj pove podatek, da smo dobrodošli gostje v vseh gledaliških hišah.

 

https://sl.wikipedia.org/wiki/Kategorija:Gledališča v Sloveniji

Gledališka sezona 2019/20

 

mentorica: prof. Alenka Rainer

 

Za narodov blagor, MGL Ljubljana, 3. 2. 2020

Ivan Cankar je ostro satirično komedijo Za narodov blagor, ki govori o lažnem rodoljubju in politični gnilobi, napisal na Dunaju. Ob izidu leta 1901 je satira temeljito razburkala slovensko javnost, prevladali pa so tisti, ki so ji nasprotovali. Krstno uprizorjena je zato bila šele leta 1905 v Pragi, na slovenskih tleh pa še leto kasneje, leta 1906 v ljubljanskem Deželnem gledališču. Tudi po 120 letih zareže prav tako bridko kot tedaj.
Predstavo so si s posebno pozornostjo in poznavanjem dramskega besedila ogledali maturanti, saj je Cankarjev Za narodov blagor eno izmed štirih besedil na letošnji maturi. Vsekakor pozitiven prispevek k umevanju in razumevanju vedno aktualne družbenokritične komedije.

 

Saloma, Drama Ljubljana, 1. 10. 2019

Ljudje, ki so na oblasti, ki imajo premoženje, imajo moč, hočejo, da se ohrani to stanje, in vsakršno prerokovanje, da se bo ta svet zrušil, je zanje nevarno. Že zaradi tega je prerok problem za Herodovo dinastijo. Pravzaprav je Johanaan politični nasprotnik (politični hujskač).
Ali obstaja podobnost med takratnim svetom in našim? Takrat je bil svet na križišču različnih ideologij in religij. Bil je razpet med duhovnostjo in čutnostjo, pa kljub temu enoten v pohlepu kot osrednji značilnosti Rimskega cesarstva … Večina je živela v pomanjkanju. Ljudstva so čutila potrebo po nečem drugačnem, nečem novem, potrebovala so »kažipot« … Verjela so, da se bliža čas apokalipse/razodetja oz. prihod Odrešenika.

 

Gledališka sezona 2018/19

mentorica: prof. Alenka Rainer

 

Tartuffe, MGL, 25. 4. 2019

Da je beseda tartif s svojimi izpeljankami postala del slovenskega besedišča, gotovo dokazuje, kako odmevne so uprizoritve te znamenite igre v slovenskem prostoru. V Tartuffu je Molière neusmiljeno obračunal s hipokrizijo cerkvenih in dvornih dostojanstvenikov, pa tudi z naivnostjo in lahkovernostjo verujočih podložnikov. Nakopal si je neodpustljive zamere, saj so se mnogi v igri prepoznali. Igra je bila nekaj let prepovedana in vrstili so se celo pozivi, naj komediografa sežgejo na grmadi. Da ta žlahtna mojstrovina, ki je nastala že pred toliko stoletji, nagovarja tudi nas, nedvomno priča o univerzalnosti njenega temeljnega konflikta.

 

V imenu matere, SNG Drama Ljubljana, 28. 1. 2019

Kdo gradi zgodovino? Človek – ali pa je človek le zidak, s katerim čas gradi in hkrati tudi že ruši?
S čim merimo čas? Z dnevi, mesci, leti, stoletji – ali z ljudmi, zlasti tistimi, ki jih ni več? Potem Francis Fukuyama ugotovi, da je zgodovine konec, torej tudi ni več vélikih zgodb, in kaj preostane literaturi – pesmi, romanu, drami? Da odstopi mesto pripovedovalcu, avtorju, čigar naloga je, da pripoveduje, prikazuje, četudi neresnično, samo da je dobro izmišljeno, skladno z mislijo Giordana Bruna: »Se non è vero è ben trovato.«

 

Matiček se ženi, SNG Drama Ljubljana, 12. 11. 2018

Razsvetljenska komedija A.T.Linharta je na odru ljubljanske Drame zaživela kot aktualna igra          aktualna igra o večnih konfliktih med spoloma, v katerih ni zmagovalca kot tudi ne končne pomiritve.
Divji baron in njegova notranje razklana in rahlo histerična Rozalija, predana Nežka rahlo histerična
Rozalija, predana Nežka in njen Matiček, prebujeni Tonček ustvarjajo komične prebliske, ki gledalce
neizmerno zabavajo. A komedija ne izzveni v spravi, plesu in pesmi, saj ,,na koncu vsi liki nekam
zdelani od vse utrujajoče zmešnjave sedejo in nemo zrejo v publiko.”
Ta veseli dan je mimo. Kaj pa zdaj?

 

Gledališka sezona 2017/18

 

mentorica: prof. Alenka Rainer

 

V okviru gledališkega abonmaja smo tudi letos obiskali tri predstave, vse tri v Ljubljani; obiskovalcev predstav je bilo med 100 in 150.

 

 
 
 

MGL Ljubljana,

In na koncu, v maju, kot se za mesec ljubezni spodobi, smo v mjuziklu Rent (znova v Mestnem gledališču ljubljanskem) spremljali zgodbo o življenju in ljubezni. Carpe diem, so nam sporočili mladi boemi, ki kljub revščini in bolezni ostajajo zavezani svobodni izbiri življenjskega sloga, ustvarjalnosti, boemskosti. Ljubezen premaga vse ovire. Kako naivno. In kako resnično.

 

SNG Drama Ljubljana, 19. 2. 2018

Hlapci so eno tistih kanonskih besedil, ki nenehno izzivajo, zastavljajo temeljna vprašanja in zahtevajo poglobljen razmislek. Cankar jih je pisal leta 1909, jih zasnoval kot politično satiro, a se je ta v tretjem dejanju sprevrgla v »tragiko«, kot je to sam označil. Čeprav ne gre za tragedijo po klasičnih merilih, pa je boleča usoda junaka učitelja Jermana, pokončnega in moralnega intelektualca, ki se mora umakniti političnemu pragmatizmu, koristoljubnemu sprenevedanju, zlorabam in manipulacijam, postavila model delovanja političnih mehanizmov, ki se v pri nas v 110 letih od nastanka igre ni bistveno spremenil.

 

MGL Ljubljana, 30. 11. 2017

 

3 zime so rafinirana in ganljiva saga o družini Kos in njeni zaznamovanosti z zgodovino. In zime so res tri: 1945, 1990 in 2011. Ključni dogodki se navezujejo na konec avstro-ogrske monarhije in segajo preko vzpona in padca komunizma do tranzicije, demokracije in vstopa v Evropsko skupnost.

Gledališka sezona 2016/2017

 

mentorica: prof. Alenka Rainer

MGL ljubljana
26. 5. 2017
Mnogo hrupa za nič je ena izmed najslavnejših Shakespearovih komedij. Suče se okrog ljubezni, hrepenenja, izdaj, spletk in vseh mogočih preizkušenj, ki jih morajo zaljubljenci prestati, da si lahko nazadnje presrečni skočijo v objem. V bolj sodobno in muzikalno opravo sta jo odela komedijski libretist Gašper Tič in skladatelj Davor Herceg.

SNG Drama Ljubljana,
7. februar 2017
Ogled Sofoklejeve Antigone v ljubljanski Drami na predvečer slovenskega kulturnega praznika.
 
Mladinsko gledališče Ljubljana,
24. oktober 2016
Po dveh letih organizacijskega truda nam je uspelo ogledati si predstavo Rokova modrina avtorja Boštjana Videmška. Tragična zgodba smučarja Roka Petroviča ni odstrla le njegovega občutljivega razmerja do smučanja, potapljanja, poezije in ljubezni, temveč predvsem pričakovanja staršev, trenerjev, sponzorjev, javnosti, celo politike, od katerih je bežal v morske globine in ki so ga (za)dušila. Izjemna igra, izjemna scenografija.

Gledališka sezona 2015/2016

 

mentorica: prof. Alenka Rainer

 

MKC Slovenj Gradec, 15. maj 2016

Tretja (za nekatere četrta) predstava gledališke sezone je bila uprizoritev drame Matjaža Župančiča Vladimir v izvedbi slovenjgraške amaterske gledališke skupine, ki jo vodi režiser Aleksandar Čaminski. Izjemna gledališka igra naše maturantke Karin Šnabl v vlogi Maše nas je iskreno navdušila, drama pa znova opomnila na pogubno moč manipulacije v zasebnem kot tudi najširšem družbenem prostoru.

Mestno gledališče ljubljansko,
7. april 2016
Mjuzikl Tisoč in ena noč v izvedbi Mestnega gledališča ljubljanskega morebiti ni bil vrhunska gledališka poslastica, a mu je uspelo obuditi pozabljeno otroško navdušenje nad pravljicami. Kdaj nam je nazadnje (s profesionalno veščino) pripovedoval pravljice, kdaj smo si ob njih nazadnje dovolili uživati?
SNG Drama Ljubljana,
10. marec 2016
Junakinja Leva Nikolajeviča Tolstoja Ana Karenina, znova v Drami, je s Polono Juh dobila obraz in glas. Z neizmerno občutljivostjo in igralsko perfekcijo je odstirala strašno usodo ženske, ki si dovoli postaviti ljubezen na prvo mesto in je zato pogubljena. Predstavo so si ogledali vsi četrtošolci, saj je bil Tolstojev roman izbran za maturitetno besedilo.
SNG Drama Ljubljana,
3. november 2015
Jugoslavija, moja dežela, predstava SNG Drama Ljubljana, dramska priredba istoimenskega romana Gorana Vojnovića; trpka zgodba o propadu države, skupnosti, posameznika, o večnem krogu »zla, ki se rodi v zlu in se nadaljuje v novo zlo v večno sklenjeni verigi.«

 

Šolsko leto 2014/2015

 

mentorica: prof. Karla Zajc Berzelak

 

Tretja načrtovana predstava Rokova modrina v Slovenskem mladinskem gledališču, zgodba o slovenskem smučarju Roku Petroviču, se je zaradi zapletov v gledališču pomaknila v naslednje leto …

MGL Ljubljana

Marko Manojlović, Petra Pogorevc
Neki novi tipi

Uglasbena zgodba o garažnem bendu iz 60. let na začetku poti. Kolikokrat že oziroma kolikokrat še? In vedno znova tipi, polni glasbe, ki sanjajo, da končno bo …

SNG Maribor

Edvard Clug
Stabat mater

Koreograf Edvard Clug je zgodbo o trpeči materi naslonil na glasbo Giovannija Battista Pergolesija Stabat Mater (1736), a je v njej iskal in našel predvsem sodoben premislek o moškem in ženski. Aluzije na variacije tega odnosa so izzvenele kot potrditev njune usodne povezanosti. Sodobni ples kot izčiščena linija telesa in giba ter glas in glasba Baročnega orkestra Akademije za glasbo iz Ljubljane sta ustvarila nepozabno doživetje.

Valentina Turcu in Leo Mujić
Nevarna razmerja

Drugi del diptiha Nevarna razmerja je plesna parafraza romana Pierra Choderlosa de Laclosa (1741–1803). Razkošna koreografija Valentine Turcu in Lea Mujića, zasnovana na baročni glasbi (Georg Friedrich Händel, Johann Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Tomaso Antonio Vitali idr.), je  romanu sledila predvsem v iskanju odgovora na vprašanje, kako ljubiti.  

Šolsko leto 2013/2014

 

mentorica: prof. Karla Zajc Berzelak

 

MGL, Ljubljana,

Andrej Rozman Roza

Lizistrata

V dinamičnem mjuziklu z vrhunsko režijo in koreografijo Lizistrata se ženske spopadejo z zlom. S svojo ženskostjo prepričajo moške, da se nehajo bojevati. Toda ko končno zavlada mir, zaslutimo, da bo ženska nečimrnost brezsmiselni boj za Malo blatno njivo nadaljevala; po žensko, seveda. Kako znano …

SMG, Ljubljana,

Charles Dickens – Blažka Müller Pograjc

Oliver Twist

Oliver Twist je izpostavljen zlu – kot je lahko izpostavljena le brezdomna otroška duša; Charles Dickens je bil namreč brezkompromisen kritik razslojene angleške družbe. Toda otroško naivnega Oliverja zlo ne iznakazi in tudi življenje se mu čudežno spremeni.

 MGL,  Ljubljana, 30. 11. 2013

William Shakespeare

Othello

Je zlo zato, ker ga dopuščamo? Ker ga nočemo spregledati, dokler nismo na vrsti sami?


Šolsko leto 2012/2013

 

mentorica: prof. Karla Zajc Berzelak

 

SNG DRAMA, Ljubljana, 4. 4. 2013

William Shakespeare

Hamlet

Večno iskanje resnice, maščevanje, skepsa, soočanje z lastno šibkostjo, misel na smrt, odločitve. In v vsem tem je človek tako sam … vedno znova.
„Svet je iz tira; o prekletstvo in sram, da jaz sem rojen, da ga izravnam.“

 

SMG, Ljubljana, 1. 3  2013

Oliver Frljić

Preklet naj bo izdajalec svoje domovine

Soočenje z nedavno zgodovino Balkana ter nacionalno, versko, spolno in najpreprostejšo vsakdanjo drugačnostjo. Režiser in igralci nam niso prizanašali. Zakaj tudi bi? Nekdo nam mora povedati, da nevednost, molk in ignorance, uspavana s toploto in mehkobo najožjega socialnega okolja, omogočajo vse slabo, kar se dogaja človeku in človeštvu.

MGL, Ljubljana, 15. 10. 2012

John Dempsey, Dana P. RoweČarovnice iz EastwickaMjuzikel nas sooča z drugačnostjo – umetnice ne morejo zaživeti v provincialnem okolju, dokler jih ne sprovocira prišlek. Bo zmagalo dobro ali zlo ali pa je ta klasična delitev že preživeta?

Šolsko leto 2011/2012

 

mentorica: prof. Karla Zajc Berzelak

 

SMG Ljubljana, 26. 5. 2012

Bernard-Marie Koltès

Nickel Stuff

V londonskem baru Nickel se odvijajo plesni dvoboji, ki pa so več kot to. So iskanje identitete in dokazovanje. Izločanje in sprejemanje.

SNG Maribor, 17. 2. 2012

Bertolt Brecht

Ustavljivi vzpon Artura Uia

Zgodba o gangsterju iz Chicaga, ki izkoristi pohlep povzpetnežev in nazadnje preraste vse, je groteskna podoba vzpona velikega diktatorja. Poučno in v premislek …

SNG Maribor, 10. 12. 2011

Edvard Clug

Radio and Juliet

»Tretji celovečerni plesni projekt Edwarda Cluga je nastal po glasbeni predlogi slovite britanske skupine Radiohead, ene najbolj avantgardnih in kontroverznih skupin zadnjih desetih let. Izhodišče za projekt je nedvomno prepletanje glasbe (Radiohead) in giba (Juliet). Kako najti bistvo moškega in ženske našega časa in kako izraziti njuno poželenje s plesom, je izziv, s katerim se spopadajo Clug in njegovi plesalci.«

O predstavi s(m) govorili še dolgo po sobotnem ogledu. V presežnikih.


Šolsko leto 2010/2011

 

mentorica: prof. Karla Zajc Berzelak

 

SNG Maribor, 2. 2. 2011

Bertold Brecht

Malomeščanska svatba

Spoštovana gospa Zajc Berzelak,

na prošnjo igralskega ansambla Drame SNG Maribor se vašim učencem zahvaljujemo za izkazano spoštovanje in aplavz, ki so ga bili deležni na včerajšnji  predstavi Malomeščanska svatba.

Igralci niso mogli verjeti, da je tako mlada publika tako zrelo dojemala in znala nagraditi trud, vložen v omenjeno predstavo.

Iskrena hvala in lep pozdrav.

Matjaž Partlič
Slovensko narodno gledališče Maribor

MGL Ljubljana, 2. 12. 2010

Steven Sater, Duncan Sheik
(po drami Franka Wedekinda)

Pomladno prebujenje

»Tragični junaki se srečujejo z dvoličnimi malomeščanskimi pravili, ki so značilna za zahodno družbo v preteklosti. V središču zgodbe so trije najstniki: Wendla (Iva Krajnc), ki ji mama odreka odgovore in prikriva osnovne resnice o zorenju in odraščanju, v šolske stiske ukleščeni Moritz (Jurij Drevenšek) in Melchior (Klemen Slakonja). Nepoučenost, svojevrstna osamljenost in neiskrenost peljejo v katastrofo, ki bi jo bilo mogoče preprečiti.«

MGL Ljubljana, 2. 11. 2010

William Shakespeare

Romeo in Julija

»Tolažba, da je idealna ljubezen varno zavetje pred zlom, ne daje prave utehe, kajti katarza te drame ni v sami ljubezni, ampak v smrti, natančneje, v smrtni ljubezni ali v ljubezni – k- smrti: eros – tanatos se izkaže kot neizogibna prepletenost ljubezni in smrti, še več, kot njuna izvorna istost.«


Šolsko leto 2009/2010

 

mentorica: prof. Karla Zajc Berzelak

 

Drama Ljubljana, 24. 3. 2009

Andrej Rozman Roza
Nero

»Rozinemu vladarju (podobno kot tudi dejanskemu Neronu) niti ni toliko do vladanja kot do popularnosti in priznanja širokih množic. Neomajno prepričan o svojih številnih talentih in v prizadevanju po neomejeni slavi brezobzirno zlorablja oblast in podira družbene meje, kot mu očita njegov učitelj Seneka. Predvsem pa v svoji umetniški vnemi izgublja občutek za realnost in gre dobesedno čez trupla, tudi tista svojih najbližjih.«
(Drama Ljubljana)
Déjà vu …

Drama Ljubljana, 2. 12. 2008

William Shakespeare
Kralj Lear

Do bolečine karikiran Lear, britanski kralj, v podobi Jerneja Šugmana se mora odločati med strašljivo nenasitnima hčerkama (Nataša Barbara Gračner, Saša Pavček); prave bližine (tretje hčerke) v svoji oblastni norosti sploh ni zmožen več zaznati. Zato je hudo kaznovan. Nepozaben Norec Gregor Bakovič.

SNG Maribor, 23. 9. 2008

William Shakespeare
Vihar

Spektakelska predstava o ljubezni, spletkah, povzpetništvu. Kdo ve, kaj neki nam je Shakespeare poskušal dopovedati: »Vsak naj pomaga vsem ostalim in noben naj ne skrbi za sebe, ker je vse usoda.«

Dostopnost